Cât câştigă un şofer de TIR în România
Un şofer de TIR care se ocupă cu transportul de mărfuri poate câştiga un salariu mediu de 1.200 de lei pe lună, la care se adaugă diurne. Diurna pentru curse interne este de 25 de lei pe zi, iar cea primită pentru cursele externe este de 35 de lei pe zi. Există însă şi cazuri în care angajatorii practică plata la kilometru a şoferilor pentru a evita impozitarea.
Această modalitate de renumeraţie este folosită şi în alte state ale Uniunii Europene, motiv pentru care şoferii români îşi pot găsi uşor de lucru în străinătate, potrivit informaţiilor obţinute de gândul de la surse din piaţă.
Puţine dintre companiile din domeniu oferă bonuri de masă şoferilor. Acestea sunt primite, de cele mai multe ori, de angajaţii care ocupă posturi pe partea tehnică sau logistică şi de managerilor parcurilor auto.
Cele mai bine plătite curse sunt cele unde logistica necesită un efort suplimentar, precum cele care ajung în diferite destinaţii din Rusia, Turcia şi Iran. Pentru cursele din Europa, marjele de profit sunt mult mai mic şi pot ajunge la doar 100 de euro pe cursă.
Care este programul unui şofer de TIR
Programul de lucru al şoferilor de TIR este foarte bine definit. Aceştia au voie să conducă într-o zi 4 ore şi jumătate, urmate de 45 de minute de pauză şi apoi de alte 4 ore şi jumătate de condus.
O singură dată pe săptămână, pot merge o oră în plus.
De obicei, pe cursele interne, TIR-urile şi camioanele încărcate cu marfă pleacă la drum cu un singur şofer. Pentru transporturile externe, în special cele de pasageri, vehiculele pleacă la drum cu doi sau chiar trei şoferi, în cazul autocarelor.
Totodată, într-un singur an, un şofer de TIR poate schimba chiar şi cinci sau şase angajatori.
Ce transporturi de marfă pleacă din România
Cele mai multe transporturi din România pleacă în Vest spre ţări precum Danemarca, Italia, Austria, Germania, Spania, Franţa şi Anglia, iar în Est spre Rusia şi Turcia.
În Italia şi în Spania se exportă cu TIR-uri feroase, neferoase, produse finite mecanice şi textile, în timp ce în Rusia ajung cu TIR-urile româneşti materii prime din lemn şi piese de mobilier.
În 2013, în România existau circa 128.000 de vehicule de transport marfă şi pasageri de peste 3,5 tone şi în jur de 40.000 de vehicule de mare tonaj, respectiv de peste 7,5 tone.