Ce raspunde aceasta tanara la intrebarea: „Care este teorema lui Pitagora?” :)))
Copiii din ziua de azi nu mai invata. Este una dintre realitatile acceptate deopotriva de dascali, parinti si societate. Elevii sint lasati la voia intimplarii, cu mormane de lectii in fata, iar profesorul se rezuma de cele mai multe ori sa bombardeze informational elevii, fara sa mai puna accentul pe formarea deprinderilor de studiu. Elevii ajung sa creada ca a citi o lectie este mai mult decit suficient, ori ca o tema inseamna copierea ei in pauza, de la alti elevi mai silitori, intilniti din ce in ce mai putin pe bancile scolilor iesene. Parintii sint din ce in ce mai ocupati si nu ii mai verifica pe cei mici la teme pe motiv ca acesta e rolul profesorilor platiti de la after-school. Asa se face ca multi elevi ajung sa se indeparteze de scoala chiar din clasele primare, unde cei mai multi invatatori pun accentul pe disciplinele considerate „importante”, dar care nu exploreaza toate laturile pe care le-ar putea avea un copil. Un elev foarte bun la muzica, de exemplu, sau la desen ar putea ramine cu inclinatia sa spre aceste discipline nedescoperita, iar el ar putea fi etichetat drept „mediocru”, pentru simplul fapt ca nu e bun la disciplinele „importante”. O eticheta negativa pusa unui elev de ciclu primar ii poate afecta tot parcursul scolar.
Scoala nu pune accentul pe descoperirea aptitudinilor
Formarea elevilor cade cel mai greu pe umenii invatatorilor. Ei sint cei care trebuie sa le dezvolte copiilor, inca de la inceput, placerea de a invata. Apoi, fiecare profesor in parte trebuie sa isi aduca contributia, iar parintii sa le ofere copiilor lor atentia si incurajarile de care au nevoie pentru a-i indruma spre carte. Asa suna varianta ideala in care un elev nu ar avea teoretic nici un motiv pentru care sa ajunga la esec scolar. In realitate insa, lucrurile nu stau tocmai asa. „Modelele din societate nu sint intodeauna cele mai potrivite. Am avut parinti care au obiectat: dar la ce-ti trebuie tie sa stii atit? Atunci este normal ca elevul a primit un anumit mod de a privi tot ce tine de educatie”, a declarat Silvia Mustata, invatatoare la Scoala „Titu Maiorescu”.
Apoi, chiar profesorii uita de tactul pedagogic si tind sa eticheteze nedrept elevii din propria clasa. „La ciclul primar elevul se loveste pentru prima data de evaluarea prin calificative, care trebuie sa il responsabilizeze. Invatatorul este cel care are un rol extraordinar de important. Este cel care trebuie sa ii formeze copilului atitudinea fata de studiu. Intr-un colectiv nu are cum sa predomine insa o singura tipologie de elev, oricit de mult si-ar dori dascalul. De aceea trebuie cultivate aptitudini din domenii diferite. In caz contrar, copiii carora le sint predate doar informatii dintr-o anumita sfera se inhiba automat si intra in regres scolar. Se sperie de scoala pur si simplu. Apoi invatatorul isi formeaza o parere despre el precum ca nu se ridica la nivelul pretentiilor impuse la disciplinele pe care elevul nu le agreaza si ii atribuie un rol pe care copilul poate nu-l merita”, este de parere Claudia Carausu, psihopedagog in cadrul Liceului de Informatica.
Asa se face ca un elev aflat inca in clasele primare ajunge sa protesteze dimineata ca nu doreste sa mearga la scoala sau ca uraste matematica, de pilda. Parintii trebuie atunci sa isi dea seama ca ceva nu este in regula. Psihopedagogii spun ca elevul va gasi nenumarate motive pentru care sa amine efectuarea lectiilor. Nesupravegheati de parinti acesti copii vor ajunge sa invete inca din clasele primare ca nu sunt nevoiti sa isi faca temele.