Datul kilometrajului inapoi ar putea fi considerat infractiune

Romania este o tara in care practica datului de kilometri inapoi pentru a vinde mai usor masina este destul de folosita. Oricine poate gasi destul de usor un loc sau un specialist care, in cateva minute, iti transforma masina dintr-una cu 250.000 km la bord intr-una cu doar 131.000, putin rulata, impecabila, full fara piele… In tarile civilizate din vest, exista unele situatii in care proprietarii de masini pot sa ceara la reprezentanta resetarea numarului de kilometri aratati de ceasurile de bord. Insa aceste situatii se intampla cand motorul este inlocuit cu totul, ca urmare a unui defect de fabricatie, sau cand apar probleme in garantie si motorul este schimbat pe banii dealerului. In astfel de cazuri rare, proprietarul poate cere ca la motor nou sa vina si kilometrj nou… Aceasta practica este legala, insa se realizeaza doar contra-cost si modificarea apare in registrele si in cartea de service.

Problema nu este acest uz legal si transparent al acestei practici. Problema serioasa o reprezinta tarile din est care dau kilometrajul inapoi in scopuri mincinoase. Samsarii care aduc masini de afara, cumparate pe nimica toata avand multe sute de mii de kilometri, ajung in Romania si li se dau kilometrii inapoi la o valoare cuprinsa intre 120.000 si 145.000 ca sa nu bata la ochi. Scopul este evident: sa obtina mai mult bani decat pe o masina care ar arata pe ceasurile de bord 300.000 de kilometri, de exemplu… Nu este o operatiune ilegala sau pedepsita in vreun fel, ci este doar o metoda lipsita de moralitate prin care clientii sunt pacaliti.

Este, practic, o inselaciune, care, daca se poate demonstra ca a fost facuta cu buna credinta, poate duce la un proces in instanta urmat de amenzi sau dosare penale. Dar astfel de cazuri sunt extrem de rare, pentru ca nu se poate demonstra cine a dat kilometrii inapoi… Pana acum, singura solutie impotriva acestei practici era interogarea unei baze de date de service la marca respectiva: daca in sistem masina aparea cu ultima revizie la 198.000 de kilometri, dar acum cand e la vanzare aceeasi masina, cu aceeasi serie de sasiu, are doar 132.000 de kilometri, lucrurile sunt clare. In plus, cu putina atentie, un client cu rabdare isi putea da seama daca masina are sau nu kilometrii reali, uitandu-se la uzura pe care o are. De acum insa, lucrurile se pare ca se schimba.

Uniunea Europeana, constienta fiind atat de practicile imorale din tarile estice, dar si de abuzul unor service-uri din vest, care au inceput sa vada in aceasta practica o portita de a obtine mai multi bani, s-a gandit sa interzica cu desavarsire acest fenomen. Din 2018, schimbarea numarului real de kilometri ai unei masini poate sa se transforme in infractiune. Atat pentru service-ul sau operatorul care a facut aceasta operatiune, cat si pentru cel care a solicitat „manevrarea” kilometrilor. Si cum Romania este in UE, vom adopta si noi fara indoiala aceasta lege noua, iar politia va avea cu siguranta multi clienti care fac bani frumosi din datul kilometrajului inapoi.
sursa: 4tuning.ro

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata