Robert Zicman, copilul român de 7 ani inclus în cei mai inteligenţi 1% dintre oameni
La 2 ani știa tot alfabetul, la 5 ani citea singur cărți întregi despre știință, iar la 7 ani studiază materia de bacalaureat!
Mama lui Robert ne-a spus cum a ajuns fiul său să fie inclus în rândul celor mai inteligenţi 1% oameni de pe planetă şi cum face faţă avalanşei de întrebări venite din partea unui copil-geniu.
Cum ați realizat că fiul dumneavoastră nu este un copil obișnuit?
La 2 ani știa tot alfabetul și la 5 ani citea singur cărți întregi despre știință, fără să îl punem noi. Când era mic, nu desena copii, case sau animale, ci făcea hărți cu drumuri care duceau de acasă la școală, la magazine sau în diferite locuri.
La 5 ani, în clasa I, a început să plângă că nu vrea să mai meargă la școală pentru că se plictiseşte. La engleză, de exemplu, erau 15 niveluri de citire pe care trebuia să le atingă până la final de clasa a VI-a și el le atinsese în primele trei luni din clasa I.
I-am povestit unei prietene din Anglia, care este profesoară, și ea ne-a spus că este posibil să fie „gifted” (înzestrat – n.r.). Am căutat pe internet și am găsit Mensa, cea mai mare organizație din lume care are ca membri primii 2% cei mai deștepți oameni de pe planetă. Şi am hotărât să-l ducem la testare.
Care a fost rezultatul testării?
Rezultatul l-am primit pe loc și țin minte și acum când a venit la noi psihologul de copii de la Mensa și ne-a spus că asta este ceea ce caută și că vor ca Robert să fie membru în organizație, pentru că este în primii 1% din populație. Am început să plâng din cauza șocului și nu am putut vorbi.
Ce face Robert atunci când nu studiază?
Merge la teatru, la biserică, ia lecții de arte marțiale, pian, schi, tobe, face pregătire la chimie în particular, cursuri de robotică, patinaj, chitară, înot, e înscris şi la clubul de ştiinţă. Ne plimbăm prin parc sau mergem la piață împreună, unde el calculează cât costă fiecare și ce rest trebuie să primească.
El înțelege cât de sclipitor este, în comparaţie cu 99% din restul oamenilor?
NU. Când l-am dus la testare i-am spus că va merge undeva să facă niște puzzle-uri, așa că nu a realizat că este testat și nici ce înseamnă acel test.
Plus că nu am vrut să fie stresat, ci am vrut să decurgă totul cât mai natural. În general înțelege că este diferit față de alți copii, pentru că vede că are activități și preferințe diferite.
Lui îi place să vorbească despre astronomie, chimie, își pune întrebări științifice, înțelege că alți copii au alte preferințe și alte subiecte.
Ce schimbări aţi făcut de când aţi aflat cât este de înzestrat?
Eu am renunțat la serviciu și stau acasă cu el pentru a putea să-i asigur educația de care are nevoie, în ritmul și pe măsură capacităților lui.
Am făcut mai multe cursuri și am învățat cum se identifică acești copii, ce măsuri se iau pentru a li se atinge potențialul și mai ales cum să îl ajut să se dezvolte pe toate domeniile, ca un întreg, nu doar academic.
În această idee am creat proiectul Gifted World Academy, care vrea atât să învețe părinții și profesorii cum să identifice acești copii, cât și să le identifice talentele și să-i ajute să devină performanți în acele domenii, dar mai ales cum să le crească IQ-ul încă de la naștere, pentru că la majoritatea copiilor acesta scade din cauza părinților.